Een geschil met uw huurbaas? Lees deze tips
Woont u in een huurhuis en draagt u iedere maand een vast bedrag af aan u huurbaas? Wanneer alles goed gaat
en u van de woning geniet, hoeft het contact met uw huurbaas geen problemen op te leveren. Spelen er toch
zaken die leiden tot een geschil met de huurbaas, dan kan dit tot vervelende situaties leiden. Lees in deze
blog wat u kunt doen om geschillen te voorkomen of waar nodig goed op te lossen.
Lees het huurcontract grondig door
Voor het huren van de woning heeft u met de verhuurder een contract ondertekend. Het contract is door hem
opgesteld en als het goed is met wederzijdse instemming ondertekend. In het contract staan zaken over onder
andere de uitbetaling van de huur, wat exact onder de huurovereenkomst valt -dit kan tot in de detail zijn
opgenoemd, denk bijvoorbeeld aan de
dunpleister
prijs per
m2- en de verantwoordelijkheden voor zowel de
huurder als de verhuurder. Zijn er bijvoorbeeld gebreken in de woning aangetroffen, dan zal in het contract
moeten staan wie verantwoordelijk is voor de
kluswerkzaamheden.
Zet concrete afspraken op papier
Heeft u onderlinge afspraken met de huurbaas gemaakt die niet zijn opgenomen in het huurcontract? Zorg dat u
ook die op papier krijgt. Heeft u bijvoorbeeld een
renovlies behanger ingeschakeld
voor het opknappen van
een ruimte en is dit mondeling kortgesloten met uw huurbaas? Zorg voor een schriftelijke bevestiging waarin
duidelijk staat wie de kosten ervan op zich neemt. In wezen is het de bedoeling dat de woning
onderhoudsvriendelijk wordt verhuurd en dat waar nodig de verhuurder zijn
verantwoordelijkheid pakt. Wanneer
niet duidelijk is hoe de verdeling in dergelijke situaties is, dan is het zaak om te zorgen dat u hierover
met de huurbaas om tafel gaat en de afspraken verduidelijkt.
Houd bewijsmateriaal bij
Belangrijk in het contact met uw huurbaas is dat u zorgt dat alles aantoonbaar is. Het huurcontract is het
uitgangspunt, aanvullende afspraken worden op papier gezet en al het andere leg je zoveel mogelijk vast. Dat
kan in de vorm van foto’s, screenshots van tekstberichten en door mails te bewaren. Wanneer er iets
verandert in de communicatie, kunt u altijd terugvallen op het bewijsmateriaal dat aantoont dat uw huurbaas
in het verleden andere afspraken maakte.
Controleer de huurwetgeving
Als huurder heeft u bepaalde rechten en plichten. Bent u hier onvoldoende van op de hoogte, dan is het
raadzaam hier onderzoek naar te doen. U kunt hiervoor naar een loket binnen uw regio stappen, waar u
uitgelegd krijgt welke stappen u kunt ondernemen. Ook online kunt u zich laten informeren over de
mogelijkheden waarmee u in uw recht als huurder komt te staan.
Schakel een mediator in
Dreigt de situatie te escaleren en worden de problemen in het contact met uw huurbaas groter? In dat geval
kunt u overwegen een mediator in te schakelen of naar een geschillencommissie te stappen. Een derde en
deskundige partij kan aan de hand van de beschikbare informatie heldere conclusies trekken waar zowel u als
uw verhuurder bij gebaat zijn.